onsdag 31 juli 2013

Din skugga stannar kvar

Lill Lindfors - Du är den ende (1966)

På papperet avskyr jag egentligen det här. I verkligheten ... är just det här ett exempel på något helt annat, nämligen undantaget från regeln!
Det flesta - i alla fall i min ålder - har hört den här plattan och har en uppfattning om varför den är bra eller inte. Det struntar jag förstås i. Här är det min åsikt som gäller. Basta!

Svenska versioner av "internationella hits" är inte något jag håller högt. Här finns förstås ett antal översättningar (det är trots allt mitten av 60-talet), men det fungerar denna gång. Det är inte bara sådana, i och för sig. Evert Taubes "Flicka i Havanna" och Åke Wihlney-Jocke Johanssons "Jag tycker inte om dig", båda i bossanovatakt fungerar perfekt och Bob Dylans "Don't think twise" i samma anda kombinerat med några "äkta" latinare som Hör min samba (Mas que nada) och Fri som en vind (Canto de ossanha) ger den här plattan det där lilla extra. Särskilt om man är lite svag för samba och bossanova.

För att en skiva ska bli riktigt bra behövs det där obeskrivbara som kanske bara är en känsla, det man inte kan peka på, men som på något sätt ändå finns där. Så är det med den här.
I praktiken är det här en samlingsskiva då flera av låtarna släppts på singel tidigare, men vilken samling!

Jag propagerar inte så gärna för CD, men köper du den här får du en del godis från nästkommande LP också.


Om du fortfarande inte är övertygad har jag länkar till ett par av låtarna.
Sedan får du tycka vad du vill.

Låt mig va ...
http://www.youtube.com/watch?v=0dWAf-8Znpw

Hör min samba ... http://www.youtube.com/watch?v=BF7mtd5j8yE

Och sedan är det ett ruskigt snyggt omslag också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar