söndag 22 september 2013

Väldigt tungt ... eller

Uriah Heep - Very 'Eavy ... Very 'Umble (1970)

Varför den här plötsligt dök upp i min skalle efter att ha varit förpassad till arkivet under ett otal år kan jag inte förklara. När den var ny snurrade den ett oräkneligt antal varv på skivtallriken men den föll för min del mer eller mindre i glömska ganska snabbt. Hade någon frågat mig i förrgår om vilka låtar som är med på den här LP:n hade jag nog bara kommit på Gypsy, som inleder.


När jag nu lyssnar igen, för första gången på evigheter, måste jag säga att den inte är så dum. Faktiskt. Jag kan förstå att den spelades ofta en gång i tiden. Den är samtida (till och med lite före) Deep Purple In Rock och den påminner en hel del om Deep Purple bland annat med en pumpande orgel i förgrunden.


Omslaget lär föreställa sångaren David Byron som, ... något.
I USA släpptes skivan med ett annat, mindre iögonfallande, omslag. Där hade de också bytt ut Lucy's blues mot Bird of prey. Det var inte ett bra beslut om någon frågar mig. Bird of prey är helt olyssningsbar medan Lucy's blues är rätt OK.

Nu ställs denna LP tillbaka i skivarkivet. För hur länge vet ingen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar