tisdag 17 september 2013

Som jag ser det

Ian Matthews - If you saw thro' my Eyes (1971)

Programförklaringen för denna LP är egentligen en låt från sida två, nämligen It came without a warning. Det var på så sätt den här plattan kom till mig. Helt utan varning. Omständigheterna kring exakt hur det gick till har med åren fördunklats men jag vill minnas att jag hittade den på rea inte alltför lång tid efter att den kommit ut.

Jag kan inte påminna mig att jag hade en aning om vem Ian Matthews var vid inköpstillfället. Jag kände till Matthews Southern Comfort och Fairport Convention men gjorde inga kopplingar till dem när jag köpte plattan.


Vi den här tiden kom det mängder av skivor i den här stilen (singer/songwriter) och för de flesta var den här bara en i mängden. På mig gjorde den djupare intryck. Inte direkt. Den växte för varje spelning och så småningom var den en favorit.


Med tiden lärde jag mig att han hade varit med i Fairport Convention och att han haft en hit med Woodstock som medlem och ledare av Matthews Southern Comfort. Medlemmar från Fairport Convention medverkade dessutom på skivan. Inte minst Sandy Denny och Richard Thompson.

Allt det där fanns inte i mitt medvetande när den här skivan, utan varning, kom till mig. Den smög sig på och, framför allt, stannade. Det är så en riktigt bra skiva ska vara. Som jag ser det.

På Youtube finns hela skivan att lyssna på. Ge den en chans!
http://www.youtube.com/watch?v=yxukSzHyrt0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar