söndag 23 februari 2014

Andra vintern 1969

Johnny Winter - Second Winter (1969)

Second Winter är min första riktiga bekantskap med Johnny Winter. Måhända var den allra första gången jag hörde honom på samlingsplattan Fill your head with rock där I love everybody finns med, men plattorna är samtida så jag är inte helt säker på vilken jag hörde först. Det är i alla fall en bekantskap som stått sig genom åren. En bekantskap som gör sig påmind då och då, alltid med samma belåtenhet. Den här plattan tillhör fortfarande, efter mer än fyrtio år, mina favoriter.


Second Winter är egentligen ett märkligt namn på det här albumet. Det är ju hans tredje. Nåja, det är hans andra för bolaget CBS och även hans andra för det året. Dessutom består det av två skivor, men bara tre sidor med musik. Av ljudkvalitetsskäl ville han inte trycka in all musik på två skivsidor, och heller inte plocka bort några låtar, så det fick bli så här. Det tackar jag för. Det är nämligen väldigt bra ljud.


För min del hade ha kunnat plocka bort Slippin' and slidin' och Johnny B. Goode som båda är uttjatade, men för övrigt skulle jag inte vilja ta bort en enda ton eller takt. Till och med mittenpartiet i Fast Life rider förtjänar sitt fulla existensberättigande.

Memory pain som inleder sida ett är ett riktigt start spår i gränslandet mellan rock och blues. Johnny spelar naturligtvis oklanderligt som alltid men jag har fastnat speciellt för basspelet som gör att man sugs in i låten. Så fortsätter det på alla tre skivsidorna. Mycket bra, om än med tidigare nämnda invändningar.


Idag, 23 februari 2014, är det Johnny Winters 70-årsdag och jag gratulerar honom på det här sättet. Jag hoppas att han är lite piggare än han var vid senaste besöket i Stockholm då han spelade på Debaser Medis. Gitarrspelet var förstås imponerande men hans kropp såg ännu bräckligare ut än vanligt och han fick ledas fram till en stol där han satt och spelade.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar