söndag 2 februari 2014

I begynnelsen - Mellan dröm och verklighet

The Moody Blues - On the threshold of a Dream (1969)

Det är inte deras första LP, det är den fjärde. In the beginning heter inledningsspåret på den här LP:n som är ännu en temaplatta i raden från The Moody Blues. Jag gillar när Graeme Edge slår an tonen med sin dialog, om än obegriplig. Sedan kommer det en rad ganska ordinära psykedeliska poplåtar av typiskt Moody Blues-snitt innan spänningen höjs på andra halvan av sida två.


Efter den lite kusliga öppningen är det lite av en musikalisk transportsträcka. Jag är inte lika imponerad av låtarna nu som då. Det är väl inget större fel på Lovely to see you, Dear diary och absolut inte på So deep within you, men ändå.


Det är låtarna av Mike Pinder och Graeme Edge som ger störst behållning. Som vanligt, enligt mig. Edge är ansvarig för In the beginning och även The Dream som inleder skivans avslutande svit. Graham Edge sjunger inte på sina låtar, han talar dem.
The Dream vävs ihop med Have you Heard (i), The voyage och Have you Heard(ii) till en spännande avslutning på skivan som därmed också ger lite rättvisa åt skivans titel och artwork.

 
Det här skivan är ju bra, men det är inte den Moody Blues-platta jag placerar högst på min lista. Drygt ett halvår efter att den här skivan släppts kom det året ytterligare en LP. Den är min favorit och det återkommer jag till vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar