måndag 8 juli 2013

Min första LP

The Rolling Stones - Big hits (high tide and green grass), (1966)

Min första LP. Det var strax för jul 1966. Familjen sålde julgranar på torget i Avesta och jag måste ha lyckats sälja några stycken för jag hade pengar med mig när jag smet in i skivaffären som låg i närheten av torget. Där fanns denna, då nyutkomna, LP med mitt favoritband. Dyr (jag har förträngt hur mycket) men oemotståndlig. Det var inte bara en LP. Det var också en "bilderbok". Som sagt, oemotståndligt! Vad mina föräldrar sade om mitt "tilltag" har jag glömt. Det var kanske redan här det började spåra ur.

Ursprungsexemplaret har jag inte kvar. Det var så slitet att jag låtit det försvinna vid någon flytt eller likande. Det exemplar jag har nu är inköpt vid en resa till London i mitten av 70-talet och är identiskt med det jag hade från början.

Det är en enastående LP oavsett vilken måttstock som används. Vad kan man annars säga om följande låtlista:
  1. "Have You Seen Your Mother, Baby, Standing in the Shadow?" – 2:34
  2. "Paint It Black" – 3:45
  3. "It's All Over Now" (Bobby Womack/Shirley Jean Womack) – 3:27
  4. "The Last Time" – 3:40
  5. "Heart of Stone" – 2:46
  6. "Not Fade Away" (Norman Petty/Charles Hardin) – 1:48
  7. "Come On" (Chuck Berry) – 1:49
  8. "(I Can't Get No) Satisfaction" – 3:43
  9. "Get Off of My Cloud" – 2:55
  10. "As Tears Go By" (Jagger/Richard/Andrew Loog Oldham) – 2:45
  11. "19th Nervous Breakdown" – 3:57
  12. "Lady Jane" – 3:08
  13. "Time Is on My Side" (Norman Meade) – 2:53
  14. "Little Red Rooster" (Willie Dixon) – 3:05

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar