fredag 12 juli 2013

The man who sold the world

David Bowie - The man who sold the world

Bowie är en artist som gjort starkt intryck på mig. Jag hade "Space oddity" på singel en gång i tiden men han föll sedan i glömska en tid tills "Ziggy Stardust" kom ut.

Det här är en platta jag återkommer till relativt ofta, trots att jag har rätt många att välja mellan. Den släpptes i USA i slutet av 1970 och i England i början av 1971. Omslaget på bilden är det amerikanska. Jag påstod att det här är det amerikanska originalomslaget när jag lade upp bilden i Facebookgruppen "LP-skivspelare i vardagsrummet ...) men blev tillrättavisad av en som svarade att ursprungligen gavs skivan ut med samma omslag som i England men att det snabbt drogs in och ersattes med det här.

 
Sanningshalten i det påståendet kan jag inte verifiera, men jag kan tänka mig att den engelska versionen blev för mycket för den amerikanska marknaden. Det engelska omslaget visar Bowie halvliggande på en divan iförd klänning och med axellångt lockigt hår.

När Bowie på allvar slagit igenom med "Ziggy Stardust" släpptes skivan igen, då med ett helt annat omslag. Det är det mest kända. Ni vet, det svart-vita omslaget med en Bowie som sparkar ena benet upp luften. Det var den versionen jag köpte då. Ursprungligen blev skivan ingen större försäljningsframgång men återutgivningen gick bättre.

Det är en mycket bra skiva där öppningsspåret "The width of a circle" är särskilt starkt. Titelspåret och "All the madmen" bör också nämnas. Förresten ... alla låtar är busbra.
Den som inte litar på mitt omdöme kan lyssna själv här http://www.youtube.com/watch?v=YFCmFvlJpK0

Om det nu är någon som har den engelska upplagan som ligger och skräpar på vinden och vill sälja plattan till mig för en billig penning är det bara att höra av sig. Ett slitet exemplar går alldeles utmärkt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar