måndag 15 juli 2013

Master of reality

Black Sabbath - Master of reality (1971)

Tredje LP:n från Black Sabbath släpptes endast ett och ett halvt år efter debut-LP:n "Black Sabbath". Det var lite bättre tempo på skivsläppen på den tiden. Om jag måste välja är "Master of reality" bäst av de tre. Det är i alla fall den jag då och då plockar fram och spelar i sin helhet. I min värld har dock alla tre plattorna klassikerstatus.


Jag var tonåring vid tiden då de här plattorna var nya och de spelades flitigt. Som tonåring kan man vara ombytlig i sin musiksmak och jag tappade intresset för Black Sabbath i och med fjärde plattan "Vol 4" vilket jag skyller på låten "Changes" som jag tyckte var så tråkig att den förstörde hela plattan. Jag tycker fortfarande att "Changes" är tråkig men har för övrigt inte längre något emot fyran heller.

"Master of reality" skiljer sig inte så mycket från sina föregångare. Möjligtvis håller låtarna generellt lite högre tempo än tidigare. "After forever" och "Children of the grave" är exempel på det. Den förstnämnda släpptes också som singel och tanken var säkert att följa upp framgångarna med "Paranoid".

Exemplaret jag har i min ägo är förstaupplagn med "kuvert-omslaget" och namnet i relief. Postern är tyvärr sedan länge försvunnen och skivan är rätt sliten. Den är i alla fall spelbar och hamnar som sagt då och då på skivtallriken.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar