torsdag 18 juli 2013

Art-Rock/Glam-Rock

Roxy Music - Roxy Music (1972)

Jag vill minnas att debut-LP:n med Roxy Music möttes av milt ogillande från flertalet i min bekantskapskrets då den dök upp sommaren 1972. Öppningsspåret "Re-Make/Re-Model" skrämde nästan slag på en del första gången de hörde den.
Jag älskade skivan från första stund! Den liknade ingenting jag tidigare hört.
Det är ingen lättlyssnad skiva och det är kanske inte den skiva man ska börja med för den som vill bekanta sig med Roxy Music för första gången.


Det är egentligen att rätt spretigt album där låtarna inte tycks ha något gemensamt förutom Bryan Ferrys karaktäristiska röst och sångstil. Somliga kunde inte stå ut med vare sig hans sång eller låtarna.
På den här första upplagan finns inte "Virginia plain" med, den som blev Roxy Musics första hitsingel. Den släpptes strax efter att LP:n kommit ut och finns med på senare upplagor av skivan.


Man kan kategorisera musiken som Glam-rock om man vill, eller Art-rock. För min del ger jag det här en helt egen genre "Roxy Music"-musik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar