onsdag 7 augusti 2013

Strange brew

Cream - Disraeli gears (1967)

Cream är inte alls bäst live, som en del säger.

Den här LP:n inhandlades på rea 1968 (måste det ha varit). Den har snurrat många gånger på min(a) skivspelare genom åren och jag tycker fortfarande att det är höjdpunkten i gruppens produktion. OK, de gjorde ju bara tre och en halv studioplatta, men ändå.

Det finns bara en svag punkt. Det tyckte jag då och det gör jag fortfarande. Avslutande "Mother's lament". Varför? Den var kanske lite lustig första gången men sedan blir den allt svårare att stå ut med.

Resten, eller snarare allt före, är absolut topp. "Blue condition" har jag haft lite växlande åsikter om från tid till tid. Ibland har jag inte kunnat uppskatta det långsamma/tröga tempot i den låten. Annars (inga fler undantag) är det en platta av allra högsta klass. En av många favoriter i mitt skivarkiv. Låtar som "Strange brew", "Sunshine of your love" och "Tales of brave Ulysses" är bara exempel på storheten i det här albumet.

Omslaget är lika bra som innehållet!

Har du inte hört den ännu kan du göra det här: http://www.youtube.com/watch?v=WuhOSr7xzCY

 
 
 

 Cream live var jag till att börja med fascinerad av. Det är jag inte längre. Det är övervägande långa jam där ena solot avlöser det andra i all oändlighet. Sådant står jag inte ut med längre.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar