tisdag 13 augusti 2013

Skruvad nykterhet

Tanita Tikaram - Ancient heart (1988)

Så lustigt det kan bli ibland. Det var länge sedan jag senast lyssnade på den här skivan men just igår (12 augusti) kom jag att tänka på den och så visade det sig att det var hennes födelsedag. Det gav mig anledning att gratulera henne genom Facebookgruppen "LP-skivspelare i vardagsrummet, javisst" och så tänkte jag att jag kunde passa på att skriva några rader här också.

Det är hennes debutalbum och redan första singeln "Good tradition" blev en rätt stor hit. Flera låtar släpptes som singlar och blev även de hits. Mina favoriter är "Cathedral song" och "Twist in my sobriety".

Skivan är producerad av Peter Van Hooke och Rod Argent. De är även med som musiker, bland många andra. Det kanske är inbillning men jag tycker att det doftar mycket Rod Argent om den här skivan. Han har ett förflutet i grupperna The Zombies och Argent och jag tycker att det finns vissa likheter i stämningen här och var.



Jag kommer alltid att tänka på Marianne Faithfull när jag hör "Twist in my sobriety". Långsökt, eller ej. En viss likhet tycker jag mig finna i rösterna. Men, det i pop- och rocksammanhang något ovanliga instrumentet, oboe har de i alla fall gemensant. Lyssna gärna och jämför.

Marianne Faithfull - As tears go by
http://www.youtube.com/watch?v=XjFNc4j4VZE

Tanita Tikaram - Twist in my sobiety
http://www.youtube.com/watch?v=T5emcbg_wZk

 
 
Hon har släppt ett antal skivor efter denna utmärkta debut men jag har inte följt utvecklingen efter uppföljaren "The sweet keeper" från 1990. Jag kanske har gått miste om fler godbitar.

1 kommentar: