lördag 17 augusti 2013

När CSN&Y ägde musikvärlden, del 1

David Crosby - If I could only remember my name (1971)

Under några år, från 1969 och framåt, kom en helt osannolik serie av fantastiska skivor från Crosby Stills Nash & Young. Dels som grupp, dels som soloskivor.

Alla hade ju gjort utmärkt musik tidigare i olika konstellationer men jag låter den här "historiebeskrivningen" börja med första LP:n med Crosby Stills & Nash. Det är dock inte den jag tänkte börja med. Jag kommer att återkomma till den och flera (kanske alla) andra med tiden.

Först ut är David Crosby (han är ju först i gruppnamnet). Dessutom hade han nyligen födelsedag (14 augusti). Hans första soloplatta är en av de mest spännande i sammanhanget, enligt min mening.

Både Graham Nash och Neil Young (men inte Stephen Stills, vad jag vet) medverkar på skivan förutom bl a medlemmar ur Grateful Dead, Jefferson Airplane och Santana.

 
Omslagsbilden ger en viss antydan om innehållet. Det är solnedgångsmusik. Långsamt, eftertänksamt, drömlikt och stilla. Första låten heter "Music is love" och sätter tonen för hela skivan. Efterföljande "Cowboy Movie" är den enda låten på plattan som kan passa in under kategorin rock. Långsamt suggestivt driv, inte helt olikt några av Neil Youngs alster, där Jerry Garcias gitarrspel får stort utrymme.
 
För den som fastnat för CSN&Y och deras pop-rockiga repertoir är den här skivan förmodligen lite svårsmält (åtminstone till en början). Några av låtarna har ingen text, som exempelvis "Songs with no Words/trees with no leaves" och "I'd swear there was somebody here", vilket kan tyckas märkligt. Här är det i stället känsla och stämning som är huvudsaken. Det finns det mycket av det på den här skivan.


 
Jag tycker att det är synd att han inte kunde samla sig och göra fler soloskivor i samma anda. De skivor han gjorde ihop med Graham Nash senare är förstås bra, men ...
 
På mittuppslaget kan man se den imponerande gästlistan av medverkande. Vad sägs om Jerry Garcia, Joni Mitchell, Nash och Young bland många andra.

 
Behöver jag påpeka att jag älskar den här skivan?
Nä, tänkte väl det.
 
Här kan du lyssna om du blivit nyfiken.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar