söndag 7 december 2014

Just a little bit of magic

Poco - Pickin' up the pieces (1969)

När Buffalo Springfield splittrades hamnade två av bitarna efter ett tag i Crosby Stills Nash & Young. Det känner nästan alla till. Två av de övriga bitarna, Richie Furay och Jim Messina, bildade Poco. Det känner tyvärr inte lika många till.

 
"There's just a Little bit of magic in the country Music we're singin'. So let's begin". Det är första raderna i titellåten som inleder sida två, och visst är det bitvis country som Poco spelar. Det är också pop med lite psychedeliska inslag.

Jag hade inte koll på Poco från början, utan lade, förmodligen, märke till gruppen via någon av CBS samlingsplattor från den tiden. Det var kanske Together eller Fill your head with rock. Det kan också ha varit en fråga om att plocka upp bitarna, eller utforska CSN&Y och deras släktträd. Minnet sviker på den punkten.


Mitt minne ville påskina att jag hade den här LP:n ganska tidigt, men noteringen på omslaget visar att den är köpt 24 april 1974. Det betyder också att det inte är den första Poco-LP som jag köpte. Mer om det an annan gång.

När jag kom på att jag ville lyssna på den här skivan ingen för första gången på många år, slog det mig att jag glömt de flesta av låtarna. Det är kanske lika bra. Problemet är att det bara är lite av magi. Det är bitvis väldigt bra, och plockar man upp de bitarna finns magin där.


Här är de magiska bitarna:
Grand junction - https://www.youtube.com/watch?v=piCcozkmMFI
Just in case it happens, yes indeed - https://www.youtube.com/watch?v=7D9XtzX4HWs
Consequently, so long - https://www.youtube.com/watch?v=RRNuu86gZsQ





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar