onsdag 31 december 2014

Bästa köp 2014

Ghost - Infestissumam (2013)

Som vanligt har jag köpt ett antal skivor även detta år. Både gammalt och nytt. Av de nyare är t ex "Croz" med "David Crosby" och "Give my love to London" med "Marianne Faithfull" värda att nämnas.

Årets bästa köp blir ändå denna. Jo, den släpptes föregående år men jag upptäckte och köpte den först det här året 2014. Trots tidig försäkran om dess storhet från trovärdiga (Janne, Markus och Malin) musikfränder var jag länge avvaktande. Till slut kapitulerade jag.


Skivan inleds med något som liknar en besvärjelse, eller kanske hyllning till "The evil spirit (spiritus malum)". Det är länge sedan jag läste latin och minnet sviker säkert, men efterföljande "Per aspera ad inferi" gissar jag är en "glimt" till mer kända "Per aspera ad astra" som betyder något i stil med att sikta mot stjärnorna. Inferi är då motsatsen.  

 

Därefter kommer "Secular haze" ... cirkusmusik, glättigt om man inte lyssnar på texterna.
Allvarligt talat bryr jag mig inte om att det är mycket satan och sånt. Viktigast är att det är bra musik. Men det finns gränser.

Första sida avslutas med "Ghuleh/Zombie Queen" som jag skrivit om i andra sammanhang på http://bengtchi.blogspot.se/
Sida två inleds med "Year zero" och likt sida ett med en besvärjelse. Jag ska inte citera den här. Det är både hård rock och, faktiskt, pop. Det är nog ingen tillfällighet att Ghost gjort cover på ABBA (I'm a marionette) och Beatles (Here comes the sun).

Det är en mycket bra LP. Det tog mig tid att hitta fram, men nu tillhör den en av favoriterna.


Länk till hela plattan ... https://www.youtube.com/watch?v=iFhqCXl5jb0



1 kommentar:

  1. Tack för tipset. "Croz" måste jag spana in,Den har jag helt missat.

    SvaraRadera