onsdag 24 december 2014

It must be Santa

Bob Dylan - Christmas in the heart (2009)

Först tog jag det som ett skämt när jag hörde att Bob Dylan skulle ge ut en julskiva. Sedan tänkte jag att de skulle vara kul med nya jullåtar. När det visade sig vara de gamla vanliga nötta låtarna avvisade jag det hela som ett dåligt skämt ... ända tills jag hörde, och såg videon till, "Must be Santa". Då blev jag ändå lite nyfiken.


En första genomlyssning gjorde dock inget större intryck och skivan fick bli stående.
Jag är ingen stor fan av jul eller julmusik, med undantag för, till exempel, Ebba Grön och Anders F Rönnblom, men eftersom det är den tiden på året igen tänkte jag att jag kunde ge Bobs julskiva en ny chans. Det var trots allt en ganska bra idé. Den fick ett par lyssningar till och, faktiskt, är den inte så dum.


Det är förstås ingenting som når upp till nivån för "Must be Santa", men han gör låtarna rätt bra och delvis på ett eget sätt. Mycket beror förstås på rösten, men också att arrangemangen är relativt "ojuliga" med ganska få bjällror. Några änglakörer förstör tyvärr en del av ljudbilden.
Det är mycket 40- och 50-talskänsla. Swing i stället för pop. Det gillar jag.


Nu kommer skivan åter att ställas på undantag. Kanske kommer den fram om ett år igen. Inte tidigare, i alla fall.
Förutom "Must be Santa" går det att lyssna på "The christmas blues", "The christmas song" och "Christmas Island".

Länk till "Must be Santa" https://www.youtube.com/watch?v=a8qE6WQmNus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar