lördag 11 juli 2015

Re-make Re-model

Roxy Music - Roxy Music (1972)

Jag kan inte svära på att jag köpte skivan direkt när den kom ut. Av någon anledning har jag inte noterat inköpsdatum som jag brukade göra. Det var i alla fall när den var helt ny.
På den tiden hängde man i skivbutiken och lyssnade på nyinkomna plattor. Om omslaget hade del i att skivan uppmärksammades ska jag låta vara osagt, men en lyssning blev det och jag föll direkt. Det gjorde inte alla andra.


Det här är en skiva som inte liknade något annat i rock/pop-genren vid den här tiden. Re-make re-model som är öppningsspåret symboliserar hela LP:n. Omforma, gör om. Strofer och inspiration från olika tider och genrer plockades in, rördes om och ut kom något helt nytt.
Nej, alla gillade sannerligen inte detta. En del tyckte musiken var för knepig, andra att Bryan Ferry sjöng för konstigt. Precis det som gjorde att jag älskade den här skivan. Det gör jag fortfarande.


Det finns inslag av 50-60-talsrock, doo-wop, free-form-jazz, tempoväxlingar och vad som nu skulle kallas electronica i form av Enos elektroniska experiment. Glamrock och art-rock var knappt uppfunnet men är förmodligen bästa beteckningen.

De vassaste kanterna slipade de av till nästa platta, men det tar jag en annan gång. Om Avalon är din referensram och anledning till att gilla Roxy Music är den här nog inget för dig.


Hedmoras första skivbörs kallade sig Roxy, efter Roxy Music om jag minns rätt.

På originalutgåvan finns inte singeln Virginia plain med. Den släpptes efter LP:n.
Några av låtarna dök upp i nyare versioner på Ferrys soloplatta Let's stick together.

I tried but I could not find a way är första textraden i Re-make re-model. I mina öron hittade de en utmärkt och spännande väg och omformade föreställningen om vad som är rockmusik.

Länk till hela skivan, inklusive Virginia plain:
https://www.youtube.com/watch?v=hyxdwE2tv6s





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar