onsdag 15 juli 2015

Den ofullbordade revolutionen

Christy Moore - Unfinished revolution (1987)

Jag vet egentligen inte vad det var som gjorde att jag köpte den här LP:n från början (det är närmare trettio år sedan). Jag hade då ingen aning om vem Christy Moore var, men någonting undermedvetet sade mig tydligen att jag skulle slå till.
En bidragande orsak, gissar jag, är att A pair of Brown Eyes finns med. Det var en av mina favoritlåtar på Rum sodomy & the lash med Pogues. En annan är första låten, Biko drum, som förde tankarna till en Peter Gabriel-låt. Oavsett orsak har jag aldrig ångrat detta infall.

 
Christy Moore hade vid det laget 20-talet plattor bakom sig som soloartist och medlem av grupperna Planxty och Moving Hearts. Det visste jag ingenting om då. Nu vet jag lite mer.
Det finns mängder av irländska artister i den här genren och det är ofta tillfälligheter (som här i mitt fall) som gör att man uppmärksammar, och fastnar, för någon av dem.



Den här skivan består av både egna och tolkningar av andras låtar. Det är både traditionella irländska tongångar och modernare anslag. Det handlar förstås om Irland på olika sätt. Den sociala och politiska situationen, whisky och det vackra landskapet, men har även ett vidare perspektiv. En ofullbordad revolution.


Oavsett vilka aspekter som är mest tilltalande (eller frånstötande) i fråga om irländsk musik och de teman som behandlas kan man ta den här plattan till sig. Man kan nöja sig med att höra det man vill höra, men man kan också låta sig få en tankeställare och undra om man själv är en del av en ofullbordad revolution på ett eller annat sätt.

Spotify finns plattan i sin helhet. Rekommenderas!

YouTube-Länkar:
Biko drums ... https://www.youtube.com/watch?v=rNv-E8rb3FE
A pair of Brown Eyes ... https://www.youtube.com/watch?v=W_CJyJwldj0
Natives (live) ... https://www.youtube.com/watch?v=8QYF4WI9Gl8
Metropolita Avenue (live) ... https://www.youtube.com/watch?v=HWUzyAW3Ez4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar