lördag 25 juli 2015

It's only country

Garland Frady - Pure country (1973)

Country är som rockmusik, ett brett spektrum av varianter. Ibland sammanfaller stilarna. Vad som är äkta, och vad som inte är det, är väl mest upp till lyssnaren. Att därför kalla en skiva för Pure country väcker mina misstankar om att någon (Garland Frady, i det här fallet) känner sig manad att peka och säga vad som är rätt eller fel.



Det som främst lockade mig att köpa skivan en gång i tiden var att Teach your children av Graham Nash är med. Allt som Crosby, Stills, Nash & Young på något sätt är inblandade i var, och är, värt att undersökas. Teach your children hade redan från början ett stänk av country i sig så att den är med och tolkas på en country-skiva är inte särskilt långsökt.
I still miss someone är skriven av Johnny Cash så i det fallet behöver man inte tvivla vilken genre det handlar om.
Märkligare kan då valet av I can see clearly now kännas. En reggaelåt av Johnny Nash. Då var det måhända ett intressant grepp att ta med en reggae låt och göra om den till country genom att fläska på med så mycket steel-guitar som möjligt. Det blev för mycket för låtens bästa, så mycket att det mest liknar en parodi.


En annan som inte bara bidrar med en låt (Silver moon), utan också producerat skivan är Michael Nesmith. Michael (f.d. The Monkees) hade själv spelat in denna låt samt ett antal LP i samma stil tillsammans med The First National Band då det begav sig.

Vad jag vet blev skivan ingen större succé och vad som hände med Garland Frady efter detta är för mig okänt. Jag känner inte till om det finns fler skivor. Synd, för jag har tyckt mycket om den här, även om dess status hos mig har bleknat en aning med åren.


Garland Frady får väl göra anspråk på att vara "äkta" country för min del. Det bryr jag mig inte om.

Man kan för den delen också välja att tolka "Pure" som "bara" och på så sätt göra det mindre dramatiskt och mästrande. Det blir som Rolling Stones ... It's only rock 'n' roll (but I like it). It's only country & western (but I like it). Visst ska saker vanligtvis nämnas vid sina rätta namn, men när det gäller musik tycker jag inte att etiketter är så viktiga. En bra låt är en bra låt, oavsett stil och genre.


Några av låtarna kan man hitta på YouTube:
Drivin' down lonesome road ... https://www.youtube.com/watch?v=iGbyS63BV3A
To be you ... https://www.youtube.com/watch?v=d3novbjaf3M
Orange silk blouse ... https://www.youtube.com/watch?v=M2-wRyvpBiw
The barroms have found you ... https://www.youtube.com/watch?v=U5yHS0rW5WM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar