onsdag 30 juli 2014

Americana

Neil Young & Crazy Horse - Americana (2012)

2012 var ett extra generöst år för oss Neil Young-diggare. Jag har redan nämnt Psychedelic pill, en trippel-LP som släpptes på senhösten. Bara några månader tidigare hade denna hamnat på skivdiskarna och skivspelarna. En tresidig dubbel-LP med "covers". Covers är missvisande eftersom vad än Neil Young och Crazy Horse tar sig an blir det som om det var deras egna låtar och man glömmer snabbt man hört dem tidigare, och i helt andra versioner.


Det är inte helt enkelt att känna igen Tom Dula om man varit van att höra den som Tom Dooley i, exempelvis, The Kingston Trios version, och när Neil och Compani spelar Oh Susannah tänker jag inte längre på en bar i en gammal westernfilm såsom jag gjort tidigare. Mindre avvikelse från tidigare eller mer kända versioner är Get a job som här följer originalet som The Silhouettes gjorde i slutet av 50-talet.


Förutom Crazy Horse medverkar också Pegi Young och Stephen Stills här och var på denna LP. High flying bird är lite extra intressant och tillhör de nyare av låtarna på Americana. Låten är skriven av Billy Ed Wheeler och framfördes 1964 av The Company där Stephen Stills var sångare. Neil Youngs band The Squires spelade samma låt vid samma tid och det är den versionen som Neil har utgått ifrån här.


Mina favoriter varierar men jag lyfter fram This land is your land (som hade passat in på Time fades away) och framför allt Travel on (som också passat på Time fades away). Den senare var en av min tidiga ungdoms favoriter, då framförd av Towa Carson på svenska. Då hette den Jag måste ge mig av.

Numer föredrar jag när Neil och Crazy Horse framför den.
https://www.youtube.com/watch?v=A9eVH1t8ki8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar