onsdag 25 juni 2014

This could be the last time

The Rolling Stones - Out Of Our Heads (1965)

Nedräkningen till The Rolling Stones konsert på Tele2 Arena den 1 juli har börjat. Den ser jag fram emot. Jag har sett ett antal genom åren, men vem vet ...

Out of our heads var The Rolling Stones tredje LP (den fjärde i USA). Titeln är densamma men omslag och låtlista är olika på USA- respektive UK-utgåvorna. Lite märkligt är det också att i USA släpptes skivan ett par månader tidigare än i England.



Mitt exemplar är inköpt något år efter att skivan släpptes. Omslaget och låtlistan är som den amerikanska utgivningen men på omslaget står det att den är pressad i England. I vilket fall som helst är det den här versionen jag vuxit upp med och vant mig vid.

På den här LP:n finns några av mina tidiga favoriter som Good times, The spider and the fly och Under assistant west coast promotion man. De två senare skrivna av Mick och Keiths pseudonym Nanker; Phelge. Jag skulle föredra att de spelade någon av dessa, i stället för skivans mest kända låt (I can't get no) Satisfaction, på konserten. Det är en bra låt, men lite uttjatad i mitt tycke.


Skivan som helhet är mycket bra, bättre än den engelska. Framför allt beror det på att här finns The last time med. Det är en av mina absoluta favoriter med The Rolling Stones. Det var också en av mina allra första Stones-skivor, en EP, som jag köpte.

Den låten skulle ju platsa på konserten som är i annalkande, men det skulle kanske föra otur med sig.

Well this could be the last time
This could be the last time
Maybe the last time
I don't know. Oh no. Oh no!

Här är en länk till The last time, i alla fall:
https://www.youtube.com/watch?v=eM2b9CcH1KM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar