söndag 13 april 2014

Energi så det räcker

Hökartorget - Alltid/Aldrig (2014)

Förra sommaren, eller om det var sommaren innan, spelade HökartorgetPopagandafestivalenDjurgården. Det var Janne Berglund som tipsade om det här bandet från vår gamla hemstad Hedemora. Jag hade inte en aning om vilka de var. Det blev en trevlig överraskning.


Nu har deras första LP släppts. Några av låtarna har tidigare släppts som singlar och därför är förväntningarna redan, i viss mån, uppfyllda. Det finns därmed också en liten besvikelse i den meningen att överraskningseffekten uteblir. Visserligen ska man inte förvänta sig en helt ny inriktning på en debut-LP jämfört med några föregående singlar, men ändå.

Det börjar med ett intro som The Cure inte hade behövt skämmas över. Rättare sagt, The Cure har redan använt det. Det finns fler exempel. Nu kan man förstås ha betydligt sämre förbilder än så. De har nog lyssnat rätt mycket på Kent också.

Jag får väl ändå erkänna att jag gillar det här. Det är energiskt, medryckande och faktiskt rätt svårt att motstå. Det tråkiga för min del är att jag tycker bäst om de låtar som redan funnits på singlar. Starkast är Det nya landet. Jag är också svag för både Även en idiot och ADHD-skalle. Den senare är största hitten hittills, i varje fall om man ska tro antalet spelningar på Spotify.

Det ska bli intressant att höra vad de har att komma med i framtiden. Om de fått en del av överskottsenergin från ADHD-skallen är förutsättningarna goda.


Hda city by night är inte med på LP:n. När jag hör den tänker jag att det verkar inte ha hänt särskilt mycket med nattlivet i Hedemora på de närmare fyrtio år som gått sedan jag flyttade därifrån.

Länk till ADHD-skalle med en promenad genom världsmetropolen Hedemora.
https://www.youtube.com/watch?v=jmAcLpJHDC0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar