söndag 20 april 2014

Att vilja men inte kunna

Torsson - Att kunna men inte vilja (1980)

Den här plattan har en egen historia, för min del.

Jag kan inte påstå att jag var särskilt bekant med Torsson förrän 1990. Visserligen hade jag hört några av låtarna men jag hade inte brytt mig särskilt. Det spelades bättre boll är ju inte en titel som lockar mig ... alls.


När jag sent om sider bekantat mig med gruppen kunde jag såklart uppskatta vad de gjorde. Musikaliskt var de förstås inte så imponerande men en del av texterna visade en sällsynt sympatisk sida. Vardagligt, underfundigt och rätt roligt i en salig blandning. Ibland tar det lite tid att upptäcka sådana kvaliteter. I det här fallet fick jag hjälp på traven.


För att plocka fram ett par av låtarna väljer jag de två första på sida två. Sverige och Turistinformation. De här två låtarna får mig varje gång att tänka på Route 66. Det är ju lite långsökt, men i min skalle kopplas de ihop.

 
Den speciella historien med den här skivan för mig är att jag fick den i födelsedagspresent av klassen i vilken ett par av förespråkana för Torsson gick. Det ska erkännas att de fick jobba hårt för att övertyga mig. Den här LP:n blev i alla fall en trevlig bekantskap vilket gjorde att jag köpte de andra skivorna också.
 
Dikten på innerfodralet är jag särskilt glad för. Jag hoppas att det gått bra för er, mina gamla elever.
 
Länk till låten Sverige:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar