fredag 17 januari 2014

Goodbye guitar town


Steve Earle – Washington Square Serenade (2007)

På LP:ns första spår, Tennessee blues, får man en förklaring till titeln på skivan. Steve Earle säger ”goodbye to guitar town” och flyttar till Greewich Village i New York City. Förklaring: Guitar town är namnet på hans första LP inspelad i countryns huvudstad Nashville.
 

Ny stad och i viss mån ny musikinriktning. Han har lagt både country och rock lite åt sidan denna gång. Om jag ska försöka kategorisera stilen skulle jag beskriva det som ”folk” med rötter tillbaka till Woody Guthrie, Pete Seeger, Dave Van Ronk, tidiga Bob Dylan, Joan Baez och alla folkies från tidiga 60-talet. Det låter dock inte alls gammalt, som man kan tro av min beskrivning. Tvärtom.



Det är lätt att tycka om den här skivan. Den blev snabbt en av mina Earle-favoriter. Faktum är att det är ett av mina favoritalbum över huvud taget från senare tid. Skivan präglas av starka låtar, varm ton och, som vanligt hos Earle, starka texter.


Till skillnad från John Miles, som jag skrev om i ett annat inlägg nyligen, tycks Steve Earle ha funnit sig väl tillrätta i New York City, om än inte helt okritisk till staden.

I princip är alla låtar värda att nämnas men jag lyfter fram bara ett par av mina favoriter. Down here below och City of immigrants.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar