torsdag 21 januari 2016

Hjärtats lust och skrivkramp

Marie Bergman - Hjärtats lust (1981)

Jag har så många uppslag och plattor att skriva om, men ...
"Jag sitter här med penna och papper och får inte ur mig ett vettigt ord ...".
Inledningen på plattans spår 2 (Brevet) passar in på min skrivarförmåga för närvarande. Tiden är en annan. Jag har noterat att antalet inlägg i bloggen har varit sparsamma senaste tiden, men ... "får inte ur mig ett vettigt ord". Låten är som en beskrivning av mitt tillstånd. Vad är jag rädd för?



En annan textrad från samma låt ... "Så nu fattar jag "pennan" och skriver ... precis vad som faller mig på läppen". Det är en ojämn platta det här.
Jag får först erkänna att jag har ett kluvet förhållande till Marie Bergman. Family Four hörde exempelvis inte till mina favoriter, vare sig före eller efter det att hon var med i gruppen. Svensktoppen var aldrig riktigt min grej.


Den här plattan är samtida med "Aston Reymers Rivaler" som jag skrev om för ett tag sedan. Första spåret "Mjuka linser" skulle mycket väl ha platsat på Astons platta och Rivalerna är åtminstone lite inblandade. Den låten är dock ett undantag. Resten är, som sagt, ojämnt (splittrat). Visst är det OK, och ofta bra, att blanda stilar, men i det här fallet blir det nog lite för många. Min favorit är öppningsspåret och jag hade gärna hört mycket mer av den stilen men det finns flera bra låtar, även om det är andra stilar.


Tyvärr hittar man inte mycket av den här plattan på YouTube, men Spotify har "plattan" och då kan jag rekommendera i första hand "Mjuka linser", "Brevet", "Ljuset finns inom dig", "Följ hennes steg" och "Ellinors visa". 
Jag märker att jag rekommenderar fem titlar av tio, så jag tycker nog att det är en rätt bra platta i alla fall. Om det kan lösa min skrivkramp återstår att se (tiden har jag svårt att påverka).

På Youtube finns:
Brevet (live) ... https://www.youtube.com/watch?v=8tARNy7bqyA&list=PLrTzAqZ9yT47pMU8gThFBsn1CqOrOS8Mn



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar