lördag 9 januari 2016

Ett undantag från regeln

Beth Hart - Better than home (2015)

Ibland kan man bli påmind om att det går att se på saker och ting ur ett annat perspektiv.
"I woke up this morning - my baby was gone" (B.B. King, Ten Years After ...). Det är en inte helt ovanlig öppningsstrof för en blues, eller är det bara min inbillning för att så många har spelat in och framfört B.B. King-låten tidigare.

I öppningslåten på den här plattan vänder Beth Hart på begreppen och startar med  "I woke up this mornig with a smile on my face". Jag tycker att denna öppning är strålande! Fortsättningen följer dock i viss mån mallen på ett lite mer traditionellt sätt.


Olycklig kärlek, svek, otrohet, övergivenhet, barer ... ja, du vet konceptet. Det fungerar nästan alltid! Så även denna gång. Det må vara de vanliga ingredienserna, men det känns äkta och ärligt. Huruvida hon har upplevt allt detta eller om hon har förmågan att uttrycka det på ett trovärt sätt ska jag låta vara osagt. Jag vet helt enkelt inte tillräckligt mycket om henne. 


Beth Hart är en relativt ny bekantskap för mig. Jag fick tips av Åsa, en tidigare kollega, om att Beth skulle vara riktigt bra. Hon gjorde jämförelser med Janis Joplin, om jag inte minns fel. Helt ok, men jag tänker nog mer på Bonnie Ritt som referensram.  

Stockholm Music & Arts hade den goda smaken att engagera Beth Hart sommaren 2015 vilket påminde mig om att åter lyssna lite mer på henne. Bra!


Jag har inte gjort några djupgående underökningar så oavsett om min teori om strofen (... my baby was gone) är en standardfras för en blues, eller inte, så skiljer sig Beths öppning åtminstone ur min synpunkt från standardregeln och det gillar jag.

En "varning" utfärdad för att "Might as well smile" har en förmåga att bita sig fast ... fast på ett positivt sätt.

Länkar:
Tell her you belong to me ... https://www.youtube.com/watch?v=N1kwv-4xIbM
We're still living in the city ... https://www.youtube.com/watch?v=tS8QxRqLeQs
As long as I have a song ... https://www.youtube.com/watch?v=Q8RvtrtTNlQ
Mama, this one's for you ... https://www.youtube.com/watch?v=2zLNNY-IQXY


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar