lördag 10 januari 2015

Good friend

Loggins & Messina - Loggins & Messina (1972)

Det här är andra plattan de gjorde tillsammans. Den släpptes ungefär samtidigt som A good feelin' to know med Poco och det är en av anledningarna att jag betraktar dessa två lite som syskonplattor. De har flera likheter i stilen. En annan anledning är förstås att Jim Messina tidigare hade varit med i Poco, och före det varit med i Buffalo Springfield, tillsammans med Neil Young och Stephen Stills.

 
Kopplingen till Poco, Buffalo Springfield och följaktligen till Crosby Stills Nash & Young är antagligen anledningen till att jag uppmärksammade skivan från början. Dessutom medverkar både Stephen Stills och Rusty Young.
Rusty har inget gemensamt släktskap med Neil, men var medlem i Poco där ju också Messina varit med. Rusty hade även spelat med Buffalo Springfield.

 
Stilmässigt närbesläktade med nämnda band bjuds här på en blandning av pop och rock kryddat här och där med en lätt countrytouch. Allra starkast är inledande Good friend och avslutande Angy Eyes. Jag inbillar mig att Your mama don't dance tillhör de mest kända låtarna, men det är inte min favorit.
Den här plattan är en god vän som jag gärna träffar då och då.
 
 
Länk till Good friend här ... https://www.youtube.com/watch?v=57_0TuW4I04
Länk till Angry Eyes här ... https://www.youtube.com/watch?v=w9iTjVfh558
Länk till Your mama don't dance här ... https://www.youtube.com/watch?v=2hlMi6PvUDE
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar