fredag 7 november 2014

Whatever happened to Max?

Torsson - En svensk tiger (1989)

Historien om Max och Nisse lämnar några frågetecken efter sig. Vi vet att Nisse lämnade hemmet för att aldrig komma tillbaka, vilket i sig är ett mysterium ... men vad hände med Max? Stannade han hemma? Blev han återställd? Det förtäljer inte historien.
















Max och Nisse är bara en av de historier/låtar som ryms på denna, Torssons tredje, LP. Det är också historierna som är det bästa med Torsson. Det kan vara socialrealistiska berättelser som den om katterna i "Max och Nisse", "Kalla Kåre" eller om man ska satsa sina pengar på trav som i "Pröva lyckan".

Musikaliskt är det väl inte riktigt lika spännande eller intressant. Det är mestadels en blandning av pop- och rockklyschor som gör att man lätt fastnar i funderingar om vilken låt de inspirerats av. Det är ju inget originellt eller fel med det, men det kan ta för stort utrymme ibland.

Bara ett par exempel: "En vacker kväll" får mig att tänka på "Sultans of swing". "Om man vill tjäna pengar" påminner mig om "He was a friend of mine" och "Efter tretton" har vissa likheter med "Gett off". Det är i all fall vad jag tycker.

Jag hade mina förhoppningar om att få veta vad som sedan hände med Max då jag promenerade till Akkurat en oktobersöndag härom sistens för att lyssna på vad Torsson hade att förtälja. Tyvärr fick denna historia inget slut då, så jag undrar fortfarande. Vad hände egentligen med Max?
 
Början på historien får ni här:
 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar