söndag 25 maj 2014

Rätt plats men fel tid

Dr John - In the right Place (1973)

Känslan av att befinna sig på rätt ställe, men på fel tidpunkt, kan ju ha flera orsaker. Det har säkert fler än jag upplevt. För Dr John var det tydligen både rätt plats och rätt tid när den här plattan gavs ut eftersom det blev hans bäst säljande platta, åtminstone så långt, och vid det tillfället. In the right Place, in the right time!

 
Rätt får bli ordet som sammanfattar mitt intryck av den här plattan. Den har det rätta svänget, det rätta drivet och den rätta balansen mellan lättillgänglighet och knepighet.


Minnet kanske spelar mig ett spratt, men jag har för mig att det var Such a night som först gjorde mig uppmärksam på Dr John. Det kan ha varit kopplingen till The Meters som gjorde att det blev så. The Meters spelades på diskotek vid den här tiden. Det kan ha varit så, eller det faktum att jag även gillade New Orleans-jazz.
Strunt samma. Kort efter detta fick många fler än jag vetskap om "Dr John The night tripper" eftersom Pugh Rogefeldt plockade upp Let's make a better World och döpte den till Finns det lite stolthet kvar finns det också hopp om bättring. Men det är en annan, senare, skiva och därmed föremål för ett annat, eventuellt kommande, inlägg.


Det är en hel rad bra låtar värda att nämna, förutom Such a night och inledningsspåret Right Place wrong time. Jag nöjer med Life och I been hoodood.

Jag rekommenderar verkligen en lyssning. För att vrida lite på några textrader ur Such a night: If you don't do it - you know somebody else will. Därmed ska du veta att du gått miste om något som någon annan fått glädje av.

Et riktigt snyggt omslag är det dessutom.

Lyssna på hela skivan här, och håll med mig:
https://www.youtube.com/watch?v=R44PkPUEDCM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar