lördag 10 maj 2014

A friend of Dorothy

Elton John - Goodbye yellow brick road (1973)

Elton var oerhört produktiv i början av sin karriär. Det här är hans sjunde studioalbum på drygt fyra år! Det är dessutom en dubbel-LP, utgiven knappt tio månader efter föregående skivsläpp. Om man ser till standarden på de här skivorna är det nästan ofattbart hur det har varit möjligt. Om han hade lagt av efter det här skulle han ändå ha betraktats som en av de största genom tiderna. Somliga skulle förstås säga att han borde ha lagt av där.


Jag är glad att han har fortsatt. Många av hans efterföljande plattor är utmärkta, om än inte lika uppmärksammade som den här. För många är den här plattan Eltons höjdpunkt.

Från första stund älskade jag den dramatiska inledningen med Funeral for a friend/Love lies bleeding. Den öppningen lovade dock mer än vad som var möjligt att fortsättningsvis följa upp. Candle in the wind fungerade då, men har med tiden blivit så uttjatad, och utnyttjad, att den är svår att stå ut med.


Det märkliga med det här albumet är att de låtar jag tycker minst om är de som blivit populärast och standardnummer på konserter. Jag har till exempel, numer, väldigt svårt att stå ut med Bennie and the jets och Satuday night's all right for fighting.


Jag vill i stället lyfta fram mindre kända låtar som This song has no title, I've seen that Movie too, Sweet painted lady och All the Young Girls love Alice.

Enligt min notering på omslaget är den inköpt 4 oktober 1973. Enligt Wikipedia gavs den ut 5 oktober. Jag kanske kom över ett förhandsexemplar. Det är kanske därför det är svart vinyl i stället för gul, som originalet sägs vara.

Nyligen, till albumets 40-årsjubileum, har ett antal artister spelat in sina tolkningar av några av låtarna. Delvis rätt OK, faktiskt.


Albumtiteln syftar så klart på The wizard of Oz. Inläggets titel syftar förstås på ...

Länk till albumets inledning Funeral for a friend/Love lies bleeding:
https://www.youtube.com/watch?v=3p_xAToFzck


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar