tisdag 25 mars 2014

Vad förväntar du dig av livet?

The Tubes - The Tubes (1975)

För mig tog det ett par år innan jag upptäckte The Tubes. Det var först med live-LP:n What do you want from live som jag fick upp ögonen för det här bandet.
Fördelen med att upptäcka band i efterskott är att det finns mer att gå tillbaka till skillnad från att behöva vänta på att något nytt ska dyka upp ... och kanske bli besviken, då förväntningarna är för högt ställda.


En som upptäckte The Tubes före mig var Nina Hagen som tog White punks on dope från den här plattan och "översatte" den till TV glotzer.

White punks on dope är väl den mest kända låten på plattan men det finns mycket mer att hämta. En av mina favoriter är What do you want from Life som gycklar konsumtionssamhället, ett populärt ämne vid den här tiden (och fortfarande).

Det är mycket bra musik på den här plattan, varierande men ändå fungerande som helhet. Vissa invändningar kan jag ha mot första sidans avslutning Malagueña salerosa som är en känd Mexikansk låt från 40-talet. Kul några gånger, men numer hoppar jag helst över den.

 
 
The Tubes är skickliga musiker och de har tydligen fått inspiration från många olika håll. Ibland tänker jag på ELO men mest går mina tankat till Frank Zappa och hans The Mothers Of Invention när jag lyssnar på den här plattan. Det finns såväl ironi och sarkasm i textmaterialet som musikalisk komplexitet och professionalitet i framförandet.
 
Det är lite svårt att beskriva så jag lägger med en länk till hela plattan. Lyssna och bilda dig en egen uppfattning. Jag säger att det är värt besväret.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar