lördag 8 mars 2014

Monica, Monica ...

Monica Zetterlund - Monica/Monica (1971)

Monica Zetterlund och Monica Dominique är en intressant kombination. Vid den här tiden var det mycket film och revy för Monica Zetterlund och Monica Dominique hade ju Solar Plexus att tänka på. De tog sig ändå tid att göra en LP tillsammans. Det var väl bra.

Det var standard på 60-talet att översätta utländska hits och göra svensktoppsvarianter av dem. Monica Z var delvis ett exempel på det. Walking my baby back home blev Sakta vi går genom sta'n (utsökt översatt/tolkad av Beppe Wolgers), är ett exempel.
På den här plattan var ambitionerna lite högre ställda jämfört med den standard som gällt. Jag tror att de här starka damerna hade ett annat sätt att se på vad de ville göra av utrymmet på en LP.
Det är många idéer som ska få plats. Många stilar likaså.


Det börjar ganska starkt, men lite typiskt. Burt Bacharach hade vid den här tiden varit en av de största populärmusikkompositörerna ett bra tag så att ta en av hans låtar förefaller inte särskilt vågat. Åke Arenhill hade i alla fall omformat Burt Bacharachs One less bell to answer till En man mer att glömma. Det är öppningen på en platta som doftar attityd, om man vill se det på det sättet.


Många stilar blev det och svenskt ursprung blandas med översättningar. Låt två, sida ett, är enda originallåten på skivan. Den heter Folkvisa ifrån Sätra och är skriven av Monica Dominique och Lars Sjöberg. Det är precis vad man kan gissa, en låt i folkton.
De är tre helsvenska låtar på skivan. Förutom folkvisan är det I valet ock kvalet, en text av Gustav Fröding till musik av Jan Johansson och Trubbel av Olle Adolphson. Det är de bästa på denna skiva.
 
 
Jag har för mig att jag gillade den här skivan när den var ny. När jag nu har plockat fram den igen efter att den stått orörd i skivhyllan under många år är jag inte särskilt imponerad. Med all respekt för de här två damerna och ambitionen med plattan måste jag tyvärr säga att omslaget är snyggt och Trubbel tål att höras om och om igen, men för övrigt håller det inte. Skivan åker tillbaka in i skivhylla och där får den stå tills jag glömt vad jag nu sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar