fredag 4 oktober 2013

Freak out!

The Mothers Of Invention - Frak out (1966)

Nej, jag köpte inte den här när den kom ut. Jag var ju bara ... år då, om nu det ska vara en ursäkt. Exakt när jag upptäckte Frank Zappa och The Mothers Of Invention kommer jag inte ihåg, men jag har ett tydligt minne av att vår engelsklärare spelade Plastic people (från Absolutely free) för oss på en lektion. Det var rätt vågat på den tiden. Jag gillade det!


Den här kom inte i min ägo förrän långt senare, någon gång på 80-talet (tror jag). Då var den ett samlarobjekt (det är den väl fortfarande) och jag fick betala förhållandevis mycket för den, men det är ointressant historia nu.

Det här blev i alla fall början på en spännande, intressant (och varaktig) bekantskap, även om det tog ett par år att inse det. En del låtar verkar bara fåniga vid en första lyssning (vilket de kanske är), men får mer karaktär med tiden (och fler lyssningar). Det är parodiskt, ironiskt och jäkligt kul lyssning.


Det går inte att rekommendera speciella låtar för att intressera eventuella nya lyssnare. Det här är ett koncept, hur spretigt det än kan verka. För de som lyssnat på Zappas senare produktion kan namnas att Trouble every day kom igen senare i lite olika variationer. För övrigt kan man nog säga att de tidiga skivorna med The Mothers Of Invention inte har så mycket att gör med Zappas senare (70-talet och framåt) produktion att göra.



Det här är väldigt bra, men bara enförsmak av vad som ska komma på de närmast efterföljande skivorna. Jag får återkomma till dem senare.

Några titlar måste jag ändå namna:
Who are the brain police
You're probably wondering why I'm here

It can't happen here
Help I'm a rock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar