onsdag 31 augusti 2022

Hon kom tillbaks

Lill Lindfors - Mellan dröm och verklighet (1970)

Jag hyllade Lills första LP i ett inlägg för nio år sedan som jag kallade Din skugga stannar kvar. Då antydde jag också att den efterföljande plattan innehöll några godbitar. Som helhet tycker jag inte alls att LP nummer två håller lika hög kvalitet, med några undantag.

Det här är hennes tredje LP. Upplägget är detsamma med svenska tolkningar av mer eller mindre kända utländska låtar. Några amerikanska, några brasilianska. Evert Taube och Cornelis Vreeswijk bidrar med varsin låt. En enda originallåt kallad Väntat haver jag finns med. Den har Lill själv gjort tillsammans med Bengt Hallberg.


Skivan inleds med Bossa Nova i form av Åh, så intensiv (How insensitive) som är skriven av Anton Carlos Jobim. Översättningen/tolkningen står Lill tillsammans med Mats Hallgren för. Mats är för övrigt inblandad i flera av översättningarna som är representerade på skivan. Andra är Beppe Wolgers, Peter Himmelstrand, Lars Berghagen och Olle Bergman.


Titellåten är en tolkning av The Windmills of your Mind. Den skrevs av Alan och Marilyn Bergman och blev känd genom Noel Harrisons version som var med i filmen Äventyraren Thomas Crown. Troligtvis är det Dusty Springfields version från 1969 som Lill har hämtat inspirationen ifrån.
Peggy Lees album Is that all there is? från 1969 har Lill hittat E´de´så de´e´(Is that all there is) och Jag är kvinna (I´m a woman).
Cornelis Vreeswijks bidrag är Grimasch om morgonen och från Evert Taube har hon hämtat Nocturne.
Skivans sista låt I´m back in Town är skriven av Melanie (Safka) och finns med på hennes debut-LP från 1968 som jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Lill och Mats har döpt sin svenska version till Jag är tillbaks.
För min del var Lill med den här tredje plattan verkligen tillbaks efter hennes ur min synpunkt lite svaga LP nummer två.

Länk till LP:n på Youtube:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar