måndag 30 december 2019

Eltons memoarer

Elton John - Elton John (1970)

Det var många som upptäckte Elton John i samband med att hans andra album kom ut. Det första hade för de flesta passerat obemärkt ett år tidigare. Så var det även för mig.

Även om det var ganska gott om singer/songwriters vid den tiden var det omöjligt att inte lägga märke till "Your song" som inleder plattan och som också blev Eltons första stora hit.

För mig som i hög grad sett gitarren (inte att förglömma trummor och bas) som det primära instrumentet i popmusiken fick mig en tankeställare här då det i stället var pianot som hade huvudrollen vid sidan av sången. Inte helt och hållet nytt i sig men det var uppenbart att Elton John hade något speciellt att komma med som ingen annan på samma sätt lyckats med tidigare.

Nu är det inte bara piano. Det är också mycket stråkar också.


Efter att ha slitit med rätt tvivelaktiga engagemang under ett antal år var det honom väl förunnat att få lite erkännande. Tillsammans med  textförfattaren Bernie Taupin blev de ett vinnande koncept som skulle vara för lång tid framöver, om än med vissa avbrott.


Det är bara en låt som jag inte riktigt kommer överens med på plattan och det är  "The cage" på sida två. Den stör helheten för min del. Den ger vissa föraningar om vad som, på bättre sätt, ska komma på senare plattor men här tycker jag inte att den passar särskilt bra. En mindre invändning, dock. "No strings om Louise" hör kanske inte heller till höjdpunkterna.


Som helhet är det ett riktigt bra album och bara för att nämna några exempel får det bli "Take me to the Pilot" och "Sixty years on" som inleder sida två och har en lite speciell inledning.

En orsak till att ta upp den här nu hänger samman med att jag just har läst Eltons memoarbok "Jag". Det är en intressant, och ärlig, berättelse om vägen till framgång och vad som kan hända på vägen. Och det gör det. Jag kan rekommendera en läsning. Underhållande. Det är tur att han överlevde resan.

Länkar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar