torsdag 25 juli 2019

Summer in the city

Lovin' Spoonful - Hums of the Lovin' Spoonful (1966)

Den enskilda Lovin' Spoonful-låt som tydligast överlevt tiden tand är tveklöst "Summer in the city". Det är få som inte känner igen den, trots sina dryga 50 år på nacken. Ingen sommar utan reggae (sägs det), men ingen sommar utan "Summer in the city" heller.
Sida två inleds av "(You and me and) Rain on the roof" vilket också hör sommaren till. Jag bor högst upp i ett hus med ett plåttak och då hörs ett "summer shower" extra tydligt. Det behövs ju regn också, men det är skönt att vara inomhus då.


"Hot town, summer in the city ... ". Torsdag den 25 juli 2019, och vi har 30 grader varmt i Stockholm, dock långt ifrån de 41 grader som det är i Paris, men ändå. Jag har semester och stannar i stan, som vanligt. Det gillar jag, liksom många turister som strosar omkring här på Söders gator. Numer har de flesta mobilen till hjälp för att hitta dit de vill komma men då och då kan man se några med en papperskarta som de vrider och vänder på för att hitta rätt riktning. Då leker jag turistguide och frågar om jag kan hjälpa till. Ibland vill de ha hjälp, ibland inte.
"All around, people looking half dead ...". Nej, jag tycker att folk ser pigga och fräscha ut trots värmen (dock inte hett som "a match head"), men de flesta väljer skuggsidan av gator och serveringar.
"But by night it's a different world ... ". Det vet jag inte så mycket om, egentligen. Jag är för lat och gammal för att ta del av nattlivet, men, för att citera John Holm " ... hör jag nattlivet vibera på håll." Om man som jag bor i ett mycket krogtätt område kan man höra nattlivet. Jag gillar det och kan verkligen inte stämma in i klagokörerna som leder till att ställe efter ställe tvingas stänga pga klagande grannar. En stad ska leva! Jag kan lugnt somna in till gatulivet för att sedan väckas tidigt av morgonpigga fåglar.



Åter till albumet i fråga. Det är en ojämn platta. Det börjar bra, med "Lovin' you" och på sida 1 finns även "Darlin' companion" som också håller måttet, men resten är inte mycket att hurra för. Då är sida 2 betydligt bättre med bara ett svagt spår som kommer innan höjdpunkten "Summer in the city" vilken avslutar sidan. Den ligger väl där för att man ska vända på skivan och spela den en gång till.

Länkar:
Summer in the city ... https://www.youtube.com/watch?v=U5bUmx-hk-c
Rain on the roof ... https://www.youtube.com/watch?v=EwDh-xea40s
Nashville cats ... https://www.youtube.com/watch?v=ulVQsQBenvs
Lovin' you ... https://www.youtube.com/watch?v=ZOvHUCgbyaA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar