söndag 24 juni 2018

Abraxas

Santana - Abraxas (1970)

Abraxas är uppföljaren till Santanas exeptionella debutalbum som öppnade mångas öron för latininfluenser i rockmusiken. De flesta fick dock upp ögonen först efter att filmen Woodstock visats på biografer runt om i Sverige, och världen. Då var det redan dags för uppföljaren Abraxas, vilken också blev det stora kommersiella genombrottet för Santana. Ser man på Wikipedia kom plattan inte upp på försäljningslistan i Sverige, men det är fel. Kvällstoppen som speglade skivförsäljningen i Sverigen säger något annat. Den 1 december 1970 låg faktiskt Abraxas på första plats på försäljningslistan!


En del av framgången med Abraxas får tillskrivas deras cover av Fleetwood Macs blygsamma hit Black magic woman. Med Santana fick låten dock stor uppmärksamhet och gav Santana gruppens första stora singelhit.


Singeln i all ära, men på LP:n är den ihopkopplad med Gypsy queen, vilket ger plattan ett verkligt lyft som håller hela vägen ända fram till till sista tonen.
Ska jag framhålla några speciella låtar får det bli Oye como vaSe a cabo och Samba pa ti.

Kuriosa: Santana fick många att vilja lära sig spela conga. Vid den här tiden bodde ingen mindre än Sabu Martinez i mina dåtida hemtrakter och vi var ett gäng som gick en conga-kurs under hans ledning. Jag lyckades inte särskilt bra, måste jag erkänna. Kul var det i alla fall.

Min rekommendation är att man lyssnar på hela plattan.

Länkar:
Hela plattan ... https://www.youtube.com/watch?v=IfRCTJmmgpY




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar