måndag 25 juli 2022

Saxat

Scissor Sisters - Scissor Sisters (2004)

Första gången jag hörde Take your mama tänkte jag att det kunde vara en singelbaksida från tidigt 70-tal med Elton John som jag hade missat. Så var det ju inte. Det är i sig annars ett ganska gott betyg. 
Nu var det dock bara det intryck jag fick gällande den första kontakten med det här. Så fel man kan ha ibland. Det visade sig i stället vara ett nytt band som jag inte hade hört talas om tidigare. Nya bekantskaper är ofta trevliga. Så var det den här gången.


Förutom Take your mama för även låten Mary ankarna till Elton John men annars handlar det till stor del om dansmusik. Det är å andra sidan inte mitt favoritområde men jag kan ändå ryckas med av drivet i låtarna trots att mina dancing days med god marginal är passerade till historien.
Scissor Sisters är (var?) ett amerikanskt band vars image, estetik och attityd nog får anses lika viktiga som musiken i sig. Det är förstås inte så originellt egentligen och helt OK för min del. Och ett knippe riktigt bra låtar har de att erbjuda.


I mittuppslaget poserar de uppställda ungefär på samma sätt som Roxy Music i mittuppslaget på deras andra platta For your pleasure. En hyllning, gissar jag. Musikmässigt är kopplingar till tidiga Roxy Music i mina öron i princip obefintliga. Då ligger till exempel Bee Gees, delvis, närmare till hands. Det beror väl mest på falsettsången i vissa låtar. Och lite Elton John då, förstås. Men även om de gör en version av Comfortably numb låter de dock aldrig som Pink Floyd.


Det är det enda albumet jag har med Scissor Sisters. Jag gillade plattan men mitt intresse svalande av någon anledning ganska snabbt. De gjorde några plattor till. Den senaste släpptes 2012. I ärlighetens namn har jag bara hört denna, deras första, ordentligt. Det är kanske dags att uppdatera sig. Jag vet inte om de fortfarande är aktiva som band. På skivfronten dock intet nytt.
Grundarna Scott Hoffman alias Babydaddy och Jake Shears är i alla fall fortfarande aktiva inom musikbranschen även om gruppen Scissor Sisters verkar vara historia.
 
Länkar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar