lördag 30 juli 2022

Muswell Hillbillies

The Kinks - Muswell Hillbillies (1971)

I slutet av förra året fyllde det här albumet 50 år men först nu i höst kommer en jubileumsutgåva att släppas. För min del kommer jag med största sannolikhet att nöja mig med mitt gamla exemplar. Omslaget är visserligen lite skamfilat men själva skivan är i fint skick. Jag inväntar vad ljudnördarna på Youtube har att säga om remastringen innan jag överväger köp.


Det är deras 10:e album men det första att ges ut på skivbolaget RCA. Om skivbolagsbytet har med saken att göra, eller ej, men någon försäljningsframgång blev det inte. Kritikerna var positiva men skivköparna likgiltiga. Den tog sig inte ens in på listan hemma i Storbritannien. 
Den tog sig heller inte in i mitt arkiv till att börja med, men jag kom på bättre tankar så småningom. Det exemplar jag har är en Dynaflex-variant från USA.  


Muswell Hillbillies har med tiden fått mer uppmärksamhet och anses av många som ett av deras bästa album, om man bortser från deras 60-talsplattor. För mig, som framför allt älskade deras singlar och länge bara hade ett samlingsalbum på 60-talet, blev den här plattan en start för att också ta till mig hela album med The Kinks. Endast 20th Century Man släpptes som singel och det var också den som öppnade mina öron för plattan. I en bättre värld hade flera av låtarna släppts på singel och blivit stora hits. Så blev det tyvärr inte. Holiday, Have a Cuppa Tea och Alcohol vore bra kandidater, för att ta några exempel.
Numer när jag hör Alcohol kommer jag alltid att tänka på Lars Demian. Tvärt om var det när jag hörde Lars Demian för första gången. Då tänkte jag förstås på The Kinks och låten Alcohol. Det har mer med instrumenteringen att göra snarare än Lars låt med samma namn.


Muswell Hill är området i norra London där bröderna Ray och Dave Davies växte upp och där de bildade The Kinks. Det är också där karaktärerna finns som binder samman låtarna till skivans "koncept". Muswell Hill är inget lyxområde och gemensamt för de boende där att de längtar någon annan plats. Han som har turen att få åka på semester trots att vattnet påminner om avlopp, luften är så dålig att den knappt går att andas och med sand i den sönderbrända huden ändå tycker att det är bättre än att vara hemma. Vi har den paranoida schizofrene mannen som inte vågar gå ut. Alkoholisten. Vi har kvinnan som drömmer sig bort till Oklahoma USA. Med flera. Men Have a Cuppa Tea. Det botar allt från sömnlöshet till gulsot och vatten i knäna.
Låten Oklahoma USA har Ray Davies på senare tid återupplivat på albumet Americana, Act 2.

Nu kommer det alltså en jubileumsutgåva av plattan tillsammans med efterföljaren Everybody´s in Show-Biz, ett dubbelalbum som består av en studioplatta och en live-dito från turnén de gjorde vid tiden. Även den har jag i gott skick så det är tveksamt om det blir ett nytt exemplar. Vi får se vad nästa lottorad har att säga i ärendet.

Länkar:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar