lördag 21 november 2015

När CSN&Y ägde musikvärlden, del 7

Stephen Stills - 2 (1971)

När CSN&Y ägde musikvärlden var en serie inlägg jag startade tidigt, men som jag av någon anledning tappade efter några gånger, kalla det för första säsongen. Dags att starta säsong 2. Kronologiskt står Stephen Stills andra LP på tur.


Produktionstakten var hög bland de här grabbarna. Det var bara drygt ett halvt år efter Stephen Stills första LP som nummer två var ute i butikerna, och snart skulle det komma ännu mer.


Liksom på föregångaren omger sig Stephen av ett imponerande gäng medmusiker. På inledningsspåret "Change partners" finns till exempel Jerry Garcia med och spelar pedal steel guitar. Några av de andra namnkunniga personerna på plattan är Eric Clapton, Billy Preston, Nils Lofgren, Ringo Starr och Dr John. David Crosby körar och Fuzzy Samuels och Dallas Taylor från CSN&Y backup band finns också med på ett hörn.


Musikaliskt skiljer de två skivorna sig inte särskilt mycket ifrån varandra. Det är en blandning av stilar med delta-bluesiga "Know you got to run" och "Word game" blandat med blåsfyllda "Open secret" och pop-rockiga "Change partners". Om jag inte minns fel var "Marianne" ganska populär på diskoteken vid den här tiden. Avslutande "Bluebird revisited" är en fortsättning på en låt av Buffalo Springfield.

Den anses inte lika stark som föregångaren, men jag  tycker att den är ungefär lika bra och den är absolut nödvändig i mitt skivarkiv.

Hela LP:n här:
https://www.youtube.com/watch?v=qrNNQY27zu0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar