söndag 18 oktober 2015

En magisk resa

The Beatles - Magical mystery tour (1967)

Om man ska säga något om The Beatles ska det väl vara noga genomtänkt. Det ska vara förenat med respekt, vördnad och total underkastelse gentemot legenderna. Ikonernas ikoner inom popmusiken.
Var ska man börja, och med vad?


Jag är lite mer respektlös än man kan förvänta sig av en som, ändå, har vuxit under deras korta aktiva storhetstid! Och Magical Mystery Tour är inte en LP, på riktigt. Därför börjar jag med den.
De flesta känner till att Magical Mystery Tour ursprungligen var en dubbel-EP, men blev till en LP i USA genom att lägga till några singelspår som "utfyllnad". En samlings-LP, om man så vill. Numer räknar de flesta ändå in den som en reguljär LP.


Denna dubbel-EP:n kom bara ett halvår efter Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band. 1967 var verkligen ett bra år för The Beatles och deras fans. Personligen vill jag placera Magical Mystery Tour minst lika högt som Sgt Pepper.
Om man över huvud taget kan kalla några Beatles-låtar mindre kända är det möjligtvis (nästan) instrumentala "Flying", lite anonymt placerad mitt på sida 1 (på LP:n) och efterföljande "Blue jay way". Det ska dock inte läsas som att de skulle vara mindre bra, bara lite mindre kända. Hos mig står de mycket högt i kurs.


Till de mer kända låtarna hör "The fool on the hill" och titellåten, som Paul McCartney på senare år plockat upp på sina konserter. Allra bäst av EP-låtarna, för min del, är sista spåret "I am the walrus". 

Utfyllnadsspåren är inte heller fy skam med "Strawberry fields forever" som absolut höjdpunkt. Sammanfattningsvis är detta en magisk musikalisk resa. Mysteriet är filmen med samma namn.

Länk:
Man ska givetvis lyssna på hela LP:n ... https://www.youtube.com/watch?v=L66V3qNVOU4





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar