lördag 13 juni 2015

Handsworth revolution

Steel Pulse - Handsworth revolution (1978)

Ingen sommar utan reggae, sägs det. I skrivande stund (13 juni) har sommaren äntligen gjort sitt intrång med sol och 25 grader varmt. Uteserveringarna är knökfulla med folk iklädda ... så lite som möjligt. Bra anledning att plocka fram en gammal favorit i genren.

Debutplattan med Steel Pulse kom när reggae var väldigt hett och Bob Marley var kung. Steel Pulse blev förstås inte lika stora som Bob men jag fastnade för den här plattan som i mitt tycke håller hög klass. Fortfarande.


Steel Pulse kommer från Handsworth (Birmingham, England) vilket säkert låg dem i fatet vad det gäller kredd. Man skulle ju komma från Jamaica för att tas på allvar som reggaeband, tyckte många. Lite fånigt resonemang, tycker jag. Jag är säker på att många reggaepuritaner hade tyckt att de var bättre om de inte vetat att de var engelsmän, om än med (bland annat) jamaikanska rötter.


Det är i alla fall rootsreggae det handlar om för Steel Pulse, om än med lite ska-tempo här och var. Det gillar jag.
Den mest kända låten, som också släpptes som singel, är Ku klux clan som, inte helt oväntat, handlar om rasmotsättningar. Stadsdelen Handsworth i Birmingham bebos (i alla fall då) av människor med rötter i Afrika, Caribien och Asien vilket utgör bakgrund i titellåten Handswoth revolution som inleder plattan och även är min favorit på plattan, men resten av låtarna är också riktigt bra.

 
 
Jag hade nöjet att se Steel PulseGöta lejon när skivan var ganska ny. Måste dock erkänna att jag inte har några speciella minnen av konserten, annat än en notering att jag var där, instucken i skivfodralet.
 
Här är en länk till skivan. Njut av sommaren ... och reggae:
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar