fredag 6 februari 2015

Så vackert, än sen då

Paul Simon - So Beautiful or so what (2011)

För ovanlighetens skull blir det denna gång en text om en förhållandevis ny platta, även om det finns tydliga kopplingar till 60- och 70-talet som vanligtvis är temat i mina kommentarer.
En ny LP med Paul Simon får inte samma uppmärksamhet nu som för fyrtio år sedan. Det är kanske inte så märkligt. Frekvensen av utgivningar har varit både sporadisk och av skiftande kvalitet, åtminstone det senaste kvartsseklet.


Det här börjar inte särskilt smart, i mitt tycke. Med en inledning som Getting ready for Christmas day är risken att det blir en platta som bara är relevant en viss årstid uppenbar. Det är i och för sig ingen gullig familjen-framför-brasan-jul det handlar om, men ändå. I låt nummer två, The afterlife, antyder han att det inte är så enkelt efteråt, heller.
Musikaliskt återknyter Paul i hög grad till det som gav honom inspiration för att göra LP:n Graceland. Rytmisk, snarare än melodiskt.


Som andra skivor med Paul Simon finns några låtar som sätter sig direkt, och några andra som kräver mer tålamod för att ta till sig. Sedan beror det på vilken sida man tycker bäst om. Jag tycker bäst om när han experimenterar med rytmer. Det finns en hel del av det här.
Graceland var det i huvudsak i Afrika han hittade inspiration och på Rhythm of the Saints var det i Brasilien. Det finns även här liksom "americana" som funnits med allt sedan tiden med, och före, Simon & Garfunkel.



Nytt för den här gången är de indiska influenserna. Konnakol dyker upp på några ställen och tillför extra spänning. Där är också plattans absoluta höjdpunkter. I Rewrite och framför allt Dazzling blue kommer det fram tydligast. Den senare har hamnat på listan av mina absoluta favoritlåtar. Det är en bedrift.
Ur titellåten ... "you know life is what you make of it, so beautiful or so what".

Jag kände mig tvungen att kontrollera försäljningen av den här skivan och kunde till min glädje konstatera att det är hans bästa framgång på 25 år. Det gläder mig. So Beautiful, yes!

Länkar:
Dazzling blue ... https://www.youtube.com/watch?v=vbZJb21EDFM
Rewrite ... https://www.youtube.com/watch?v=10YYBTD650s
So Beautiful or so what ... https://www.youtube.com/watch?v=6t4luubKRFw



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar