torsdag 19 februari 2015

Does humour belong in music?

Dr Hook - Sloppy seconds (1972)

Humor och musik är en svår kombination. Frank Zappa ställde den frågan ett antal år efter att den här plattan kom ut, men om han fick något svar kommer jag inte ihåg. Det finns för övrigt heller inget samband mellan Zappa och den här plattan, det var bara något jag kom att tänka på.
Innan Dr Hook blev A Little bit (too much) more var de utmärkta tolkare av låtar som Shel Silverstein skrivit och det här är deras andra LP.

 
Freakin' at the freaker's ball (tonight at the freaker's hall) är en stark öppning på den här plattan som fick mig att upptäcka bandet strax innan deras stora genombrott. Silvia's mother är visserligen hämtad från deras första LP, men jag har för mig att den blev en (mindre) hit lite senare.


 
Tyvärr finns en hel del av det sötaktig anslaget från Silvia's mother med även här, vilket drar ner helhetsintrycket. Det ligger nära till hands att bunta ihop dom med horderna av dansband från den här tiden om man inte ser och hör det syrliga i det söta. Shel Silverstein är en betydligt bättre textförfattare än Thorleifs, om man säger så.

 
Bland de till synes lite gulliga och slätstrukna låtarna finns ett par som sticker ut och som jag vill framhålla lite extra på en, oavsett vad jag antytt, bra platta och det är ...
 
Länk till:

The cover of "Rolling stone"... https://www.youtube.com/watch?v=-Ux3-a9RE1Q
Freaker's ball... https://www.youtube.com/watch?v=uo9bKdIG_Yw


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar