söndag 29 december 2013

(with love)

Made In Sweden - (with love) 1968

Denna första LP med Made In Sweden har hamnat i mitt arkiv på senare år. Jag köpte The best of Made In Sweden i början av70-talet men deras ordinarie skivor blev det inte av att investera i. The best of MIS inleds med I don't care. Vilken höjdarlåt!


(with love) inleds också med I don't care. Det är inte samma version som på The best of ..., tyvärr. Den här versionen är mycket långsammare. Riktigt seg, faktiskt. Vilken version som kom först vet jag inte och det spelar inte så stor roll. Det blev i alla fall inget gott första intryck av den här skivan. Spår två, Peter Gunn, gör inte saken bättre. Tredje låten är lite bättre men borde kanske ha döpts till Sombrero jam i stället för Sombrero Sam. Sidan avslutas med Little dame. Jag antar att det är en parodi, men särskilt roligt är det inte.

 
Sida två är betydligt bättre även om den avslutande valsen Little Charlie drar ner helhetsintrycket en del. Det är vad jag tycker om denna LP nu. För 40-45 år sedan var jag mycket mer positiv. Jag råder den som funderar på att köpa den här skivan att lyssna på den först.
 
De är skickliga musiker. Jojje Wadenius känner de flesta till. Jag gillar hans skatsång men det kan bli lite för mycket ibland. Tommy Borgudd spelar trummor. Det som är väldigt framträdande på den här skivan är Bosse Häggströms bas. Lite för framträdande. De gjorde ett par plattor till innan Jojje drog iväg till USA och började spela med Blood, Sweat & Tears. Men det är ett, eller flera, andra inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar