måndag 6 december 2021

Farewell Angelina

 Joan Baez - Farewell Angelina (1965)

I ett tidigare inlägg om Joan Baez (Diamonds & Rust) skrev jag att jag föredrar henne i en mer avskalad musikalisk omgivning. Här är omgivningen just det, om än inte reducerad till hennes egna gitarr som på de tidigaste skivorna hon spelade in. Det är Joan med gitarr, till och från uppbackad av Bruce Langhorne på elgitarr (!), Russ Savacus på bas och Ralph Rinzler på mandolin.

Det är var så vitt jag minns den första bekantskapen jag gjorde med Joan Baez och det är förmodligen det som är anledningen till att just den här skivan har en särställning i hennes diskografi för min del.

Farewell Angelina är hennes sjätte album och det tredje där hon inkluderar låtar av Bob Dylan.


Skivan inleds med två låtar av Bob Dylan som han själv inte gav ut vid den här tiden. Dessa kom först ut på hans Bootleg-serie av album på 1990-talet. Ytterligare två är Dylankompositioner, nämligen It's all over now, baby blue och A hard rain's a-gonna fall. Den första släppt av Dylan själv tidigare samma år på Bringing it all back home och den andra från The freewheelin' Bob Dylan utgiven 1963.


Vid den här tiden skrev hon inte egna låtar. I varje fall inga som hon spelade in. Liksom tidigare tolkar hon traditionella sånger som The wild mountain thyme och The river in the pines men också mer samtida som Woody Guthrie, Léo Ferré och Donovan (Colours). Donovan hade själv en stor hit med Colours som i sin tur sannolikt var inspirerad av Black is the color of my true love´s hair som är en traditionell keltisk sång och har tolkats av bland andra Nina Simone och inte minst som en del i Luciano Berios Folk songs. Nu gav ju Donovan sin älskade gult hår så jag är ändå beredd att ge honom kredit för sin komposition. Han utvecklade det hela med att associera flera färger till olika företeelser.

Varför Joan valt at sjunga Pete Seegers Where have all the flowers gone på tyska (Sagt mir wo die Blumen sind) övergår dock mitt förstånd. Pauvre Ruteboeuf vilken framförs på franska är däremot klart logiskt då den baseras på dikter som Léo Ferré använt som bas för låten.

Länk:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar