onsdag 24 februari 2021

Kom ut kom fram

Finn Kalvik - Kom ut kom fram (1979)

I Norge är Finn Kalvik en legandar med 50 år i branschen och ca 30 album i sin diskografi. I Sverige har hans storhet gått oss i stort sett helt förbi. Det fanns dock en tid runt 1980 då han gjorde ett visst intryck även här med ett par plattor producerade av Benny Andersson från (inte helt okända) ABBA. Inspelade i Polarstudion deltog ABBA-gänget med bl a Ola Brunkert, Lasse Wellander, Rutger Gunnarsson och inte minst Agneta och Anni-Frid vid inspelningarna. Det borde ha resulterat i en enorm succée. Inte. En sista plats i Eurovision Song Contest 1981 (noll poäng) med Aldri i livet från andra plattan Natt og dag blev tydligen slutet på det samarbetet. Han har klarat sig bra ändå, åtminstone i Norge.

Nu handlar det dock om den första av de två Benny Anderrssonproducerade plattorna, nämligen Kom ut kom fram. Det var den som först fångade mitt intresse då det begav sig. 

I en intervju i norsk TV där han framför Kom ut kom fram och På flukt blir han tillfrågad om vad han menar med titellåten. Han svävar på målet och menar att det handlar om att det är till människor som ska visa vilka de är, kasta masken, tänka positivt och visa sina känslor. Han säger ingenting om att komma ut som gay och intervjuarna följer inte upp resonemanget. Känsligt, kanske. De visste givetvis vad Komma ut vanligtvis betyder men ville tydligen inte tvinga fram ett svar om det handlade om honom själv. Jag känner inte till något om hans privatliv så hans förklaring får duga för mig.

I andra låten Skogens sang med text av Finn och trad. arr. av Bert Jansch sjunger han om ett möte med en ung vacker man så någonting verkar det finnas där i alla fall. Den följs av Alle som blir igjen med en egen text till Elton Johns Song for Guy. Dessa tre låtar som inleder skivan är också de starkaste. 

I två låtar, Alene och Senit, som han skrivit ihop med Ted Gärdestad och den egna På flukt hörs ABBA-kopplingen tydligt. Så även i skivans avslutningsspår Tatt av vinden där Benny Anderssons piano och Lasse Wellanders gitarrspel särskilt utmärker sig. Givetvis sätter också Mikael B. Tretow sin prägel på ljudbilden. På sätt och vis återknyter Tatt av vinden till känslan från inledningen av skivan. Man sitter lite fast i något. Det må vara garderoben eller ett hotellrum.

I det stora hela är det en riktigt bra skiva, dock med ett undantag. Lilla vackra Anna, skriven av den värmländske prästen Bengt Henrik Alstermark på 1800-talet är ett förfärligt pekoral som blir ännu värre av Bennys arrangemang. Detta helt enligt mitt tyckande. I den mån några svenskar kommer ihåg Finn Kalvik är det tyvärr med anledning av den låten eftersom den blev en hit på svensktoppen.


Länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar