tisdag 24 november 2020

I'm glad that they Got it made

Crosby, Stills, Nash & Young - American dream (1988)

Man kan nog inte på riktigt allvar säga att det är en fullvärdig uppföljare till 1970 års Déjà vu. Enligt David Crosby hade de inte tillräckligt många bra låtar att jobba med men för mig är det inte låtarna utan produktionen som är svagheten. Typisk för tiden men det passar dem inte särskilt väl, tycker jag. Men 80-talet är ju syntarnas årtionde så man får väl ha lite överseende med det.


Anledningen till att det trots allt blev en inspelning ska enligt uppgift vara att Neil Young lovat att spela in en ny platta med de övriga om David Crosby kunde göra sig kvitt drogberoendet. David lyckades, Neil höll sitt löfte och detta blev deras andra skiva som Crosby, Stills, Nash & Young, 18 år efter den fösta. Då räknar jag bort 4-way street från 1971 som är ett livealbum.


Det borde ha blivit sensationellt bra men jag kan hålla med David om att det inte är deras allra starkaste låtar de tagit fram. Kanske var han lite sur för att han bara fick med två egna låtar av de fjorton som hamnade på skivan. Det är alltid trevligt att få mycket musik för pengarna (i det här fallet drygt 57 minuter) men ett par låtar kunde ha kapats. Inte Davids bidrag dock utan jag tänker på Shadowland (Nash) och That girl (Stills) som enligt mig är svagast i samlingen.


Neil har skrivit hälften av bidragen, antingen på egen hand eller tillsammans med Stephen Stills. De är också de starkaste låtarna på skivan även om de blivit lite utslätade jämfört med hur Neil brukar låta. Han var ju inte ensam om att bestämma hur det skulle låta den här gången.
Titellåten är en satir om politiska skandaler. Den amerikanska politiken har de senaste fyra åren varit en enda lång politisk skandal, en amerikansk nightmare. 

Det är ändå bra att CSN&Y (glad that we) Got it made. Det är inte deras höjdpunkt men helt OK i mitt tycke.

Länkar till de bästa låtarna:
Nighttime for the generals ... https://www.youtube.com/watch?v=JLxm15XC6sY







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar