onsdag 1 november 2017

Alley Cat

Gregory Porter - Take me to the Alley (2016)

Jag stötte på denna av en händelse och blev knockad direkt. Mycket bra! Lite Steely Dan-känsla ibland, om man nu måste jämföra med något, men mera avskalat och mer jazzigt. Gregory har en röst som för tankarna till Nat "King" Cole. Det absolut är ingen nackdel.



Det är till största delen lugnt och tillbakalutat med bara några undantag. Som låt två kommer "Don't lose your steam" som påminner lite om Stevie Wonders funkigare låtar och som avslutning på albumet ligger två swing-nummer. Däremellan kommer jag ofta att tänka på Nora Jones och hennes första album "Come away with me".
Allra bäst är titellåten, men jag skulle kunna nämna hela låtlistan. Så bra är det.


Take me to the Alley inköptes sommaren 2016. Nu har det kommit en ny platta som heter Nat "King" Cole & me där han tolkar ett antal låtar ur Nat "King" Coles repertoar. Den kanske jag återkommer till. Först ska jag bestämma mig om jag ska köpa den, eller ej.

 
Länkar:
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar