fredag 22 januari 2021

Hitfabrik

Creedence Clearwater Revival - Cosmo's factory (1970)

På månaden två år efter debuten kom Cosmo's factory som är Creedence Clearwater Revivals femte LP. Det är ett imponerande tempo även med den tidens mått mätt. The Beach Boys var dock ännu "värre" med sina första 6 LP på mindre än två år och den 7:e kom bara ett par månader senare. The Beatles hann bara med 4 på samma tid.


Kvantitet är dock inte det viktiga utan kvaliteten. Ooby dooby är jag inte särskilt förtjust i men resten är idel höjdare. Av någon anledning var jag inte så positivt inställd till öppningsspåret Ramble tamble då det begav sig men jag har ändrat mig. Idag tycker jag att det är det starkaste spåret. 
Visst har en del låtar blivit lite uttjatade med tiden, men det går inte att bortse ifrån att t ex Up around the bend, Who'll stop the rain och Lookin' out my back door är strålande låtar. Dessa är deras egna, men som brukligt har de också några covers med. Den som sticker ut är I heard it through the grapevine som de drar ut till dryga 11 minuter utan att det blir tråkigt. Den passar deras Swamp rock utmärkt.


Jag vill påstå att det efter denna gick utför för CCR. Efterföljaren Pendulum har visserligen höjdarlåten Have you ever seen the rain men är i övrigt ganska svag och deras sista album Mardi Gras gjorde inte alls intryck på mig. Det var dock kul så länge det varade.

Efter detta var det tydligen mest bråk mellan medlemmarna om vem/vilka som hade rätt till gruppnamnet Creedence Clearwater Revival. John Fogerty (som skrev deras originallåtar) kom så småningom tillbaka som soloartist. De övriga har vi på goda grunder glömt.

Länkar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar