onsdag 29 mars 2023

Kattens år

 Al Stewart - Year of the cat (1976)

Min första kontakt med Al Stewart var A small fruit song som fanns med på samlingsalbumet Fill your head with rock från 1970. Det tog några år innan jag på allvar började lyssna på hans skivor. Year of the cat blev startpunkten. Efter ytterligare några år svalnade dock intresset och Al Stewart föll nästan i glömska. Nu har jag återupptäckt honom och tanken är att införskaffa de tidiga album som ännu saknas i arkivet. 


Titellåten är inspirerad av filmen Casablanca och nämner både Bogart och Peter Lorre. Ingrid Bergman nämns dock endast som "she". Filmen utspelar sig 1941 och kattens år (i Vietnam) inföll inte då. Däremot spelade Al Stewart in låten/låtarna 1975 vilket är kattens år (februari 1975-januari 1976) i Vietnam. 2023 är för övrigt också kattens år där.

Titellåten avslutar albumet och är även i mitt tycke skivans starkaste spår. Jag tror att Bruce Hornsby håller med mig. Hans hitlåt The way it is från 1986 har i alla fall i mina öron vissa likheter med Year of the cat. Låten blev en hit för Al.


Övriga låtar är också bra även om jag inte tycker att de matchar titellåten. Han har en röst som påminner lite om David Bowie, särskilt före Ziggy Stardust. Ett bra betyg. Musikmässigt ligger kanske tidiga Steely Dan lite närmare. Behagligt, men inte så utmanande. 


Lite "lättviktig" musik får man väl säga, men ändå riktigt bra om man är på rätt humör.

Länk:
Year of the cat 
Hela albumet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar